הורים יקרים,
בימים הקרובים יגיע ילדכם לביקור במרפאת השיניים לילדים של ד”ר מלכה אשכנזי. על מנת להפוך את הביקור לנעים ככל האפשר , ברצוננו להסביר לכם מה אמור להתרחש בביקור, ולהדריך אתכם איך להתנהג עם הילד לפני הטיפול בבית ובמהלכו.
מטרת הפגישה הראשונה להכיר לילד/ה את מרפאת השיניים ואת רופאת השיניים שלו כדי להעביר לו\ה את הרושם ש”ניתן לסמוך עליה”. בנוסף לכך, מטרת הביקור הראשון להכיר את הילד\ה עוד לפני הטיפול המעשי. היינו, לאסוף נתונים על בריאותו\ה של הילד\ה, להתרשם מיכולתו\ה לשתף פעולה במידה ויהיה צורך בטיפול, ולעתים אף לבצע צילומי רנטגן.
לפני הביקור הראשון במרפאת השיניים, חשוב לתת לילד מידע לגבי מטרת הביקור במרפאה. ניתן אף להקריא לילד ספר קצר (לא מפחיד) על ביקור במרפאת השיניים. ניתן להיעזר בתמונות של המרפאה מאתר האינטרנט שלנו ashkenazident.com. אולם, לא כדאי ואין צורך להיכנס עם הילד לפרטים של זריקה, מחט, קידוח בשן וכו. חשוב לדעת שמתן של מידע רב לפני הטיפול עלול להגדיל מאוד את רמת החרדה של הילד/ה מפני הטיפול.
בנוסף, חשוב להבין שתשובות תמימות לשאלות תמימות של הילד עלולות לגרום לו חרדה ואף אי אמון. לדוגמה ” מה התשובה הראויה לשאלה תמימה כמו ” האם הטיפול יכאב לי? ”
באם התשובה תהיה” קצת” , התשובה עלולה לגרום לילד לחרדה ” שכן בשבילו\ה “קצת כואב” משמעותו ” כואב מאוד”. אפשרות אחרת לתשובה ” לא, הטיפול לא כואב בכלל ” –עלולה להיות מבחינתו שקר, שכן לעתים יש באמת איזו שהיא אי נוחות בטיפול. לכן, אנו רופאי השיניים לילדים למדנו לענות על שאלה זאת בצורה שגם תרגיע את הילד וגם תהיה מדויקת ” אני אשתדל מאוד שלא תרגיש, אולם אם בכל אופן , בלי כוונה, משהוא יפריע לך, תרים יד שמאל ואני מיד אפסיק”. תשובה זאת נותנת הרגשת שליטה לילד מחד, ומאידך מעבירה לו את המסר שיתכן ויהיה לו לא נעים.
ולכן באם נשאלות שאלות ספציפיות כגון
” איך מרדימים את השן?
“איך מסלקים את החיידקים?”
מומלץ לענות לו/ה
– ” אנו לא רופאי שיניים ולכן אנו לא יודעים בדיוק איך מטפלים. אולם מלכה, היא רופאת שיניים נחמדה, תוכל\י לשאול אותה בביקור, והיא בוודאי תסביר לך כל מה שתרצי\ה. ” בצורה זאת אתם מעבירים את האחריות לתשובות אלי.
אם עולה השאלה ” מה יהיה אם לא יהיה לי נעים בטיפול?” ניתן לענות ” במקרה כזה, תוכל\י להרים את היד והיא בוודאי תפסיק מיד ” .
אין להבטיח לילד מתנות בשל הביקור במרפאה. ככלל, גודל המתנה כגודל האיום שהילד יחוש באם תבטיחו לו את המתנה. משפט כמו ” אם תתנהג יפה, אני אקנה לך אוטו עם מנוע” מעביר לילד את המסר שהטיפול הולך להיות כל כך קשה שמגיע לו אוטו עם מנוע….. וזה מאוד מאוד מפחיד.
בזמן הביקור, חשוב ביותר שאתם ההורים לא תתערבו בשיחה שבין הרופאה לילדכם(אלא אם כן נשאלתם באופן מיוחד) על מנת לאפשר את הקשר הטוב בין ילדך לרופאה. כמו כן כדאי להימנע ככל האפשר מלומר משפטים כמו ” אל תפחד” ” אני כאן לילדך” ” אני שומר עליך” שכן משפטים אלו רק מעלים מאוד את החרדה של הילד בפני הטיפול. ילדך יודע ומבין שמשפטים אלו לא נאמרים לו כאשר אתם הולכים לסרט….ולכן מה שהוא קולט מהמשפטים הללו הוא : הביקור במרפאת השיניים מפחיד ומאיים בוודאות..
בסיום הטיפול הימנעו ככל האפשר מלומר לילד ” איזה גיבור\ההיית\ה! ” , למילה “גיבור” יש משמעות של התגברות על משהו רע. לכן ניתן לומר לו\ה ” כל הכבוד, את\ה פשוט מצטיין\נת” , או “אני ממש גאה בהתנהגות שלך” וכו.
לסיכום , חשוב לנו שהביקור הראשון יהיה באווירה טובה ויותיר רושם טוב על ילדך. אנו מצידנו נעשה הכל להעביר חוויה חיובית לילדך הן בביקור הראשון והן לאחר מכן בביקורים הבאים, ונשמח לשתף עמכם פעולה למען טובתו של הילד.
בברכה
ד”ר אשכנזי וצוות המרפאה